Силите на терора при действието на УБДХ
Публикувано на: 16 Яну 2009, 13:47
Отдавна се бях замислил за несъвместимостта на указа за борба с дребното хулиганство с правото на изразяване на мнение чрез участие в публични протести, митинги и манифестации. Смазването на студентските протести пред народното събрание на 14.1.2009 г. още веднъж показва тоталитарният характер на този указ, който служи на властта за правен инструмент за превръщане на силите на реда (полицията на една демократична държава) в сили на терора (милиционерски формирования от комунистически тип).
Както самите полицаи го казват, масовият побой върху участниците в този законен протест стана след изфабрикуване и употреба на "лъжливи легенди за бомби" http://mediapool.bg/show/?storyid=147931&srcpos=1 , които предизвикаха брутални мелета между протестиращи и охранители, довели до масови, и то ПРОИЗВОЛНИ в повечето случаи, арести на една част от хулиганите от друга част от хулиганите.
Проблемът тук е, че правната съдебна репресия, която се упражни върху повече от 150 човека за един ден, почива на един оцелял нормативен акт на комунистическата репресия - указа за борба с дребното хулиганство http://www.mvr.bg/NR/rdonlyres/3068EC14 ... 904_BG.pdf , който от една страна принципно изключва възможността официалните биячи да бъдат съдени за дребно хулиганство, а от друга страна позволява налагането от районния съд на наказание (някои ще кажат административно, но това не променя същността му) лишаване от свобода до 15 дни без право на обжалване пред по-горен съд, при положение, че европейската конвенция за защита правата на човека, според тълкуванието на съда в Страсбург, изисква при произнасянето на подобни наказания осигуряването на възможност на лицата за такова обжалване пред по-горен съд. Да не говорим, че по делата пред районния съд много от присъдите се произнасят единствено въз основа на свидетелски показания на участвали в погромите полицаи (между които и множество дребни хулигани, които по изложената по-горе причина не могат да бъдат преследвани и осъдени като такива).
Другото нещо, което доведе до пълното прераждане на силите на реда в сили на терора на следващия ден на протестите, 15.1.2009 г., беше налагането на задължителна проверка и снемане (записване) от полицията на самоличността на участниците в протестите чрез организирането на контролно-пропусквателни пунктове на подстъпите към площада на народното събрание http://mediapool.bg/show/?storyid=147879&srcpos=8 . Употребата на тази форма на следене на властта доведе до разбираем страх у потенциални участници от участие в протеста.
Резултатът като цяло беше, че протестът на 15.1.1.2009 г. се сви на една трета, и дори по-малко, от началния си обем на 14.1.2009 г. Днес, 16.1.2009 г. свиването вероятно ще е още по-голямо и може да се приеме като окончателно овладяване на протестната вълна.
Допустимо ли е всичко това в условията на демокрация ?
Както самите полицаи го казват, масовият побой върху участниците в този законен протест стана след изфабрикуване и употреба на "лъжливи легенди за бомби" http://mediapool.bg/show/?storyid=147931&srcpos=1 , които предизвикаха брутални мелета между протестиращи и охранители, довели до масови, и то ПРОИЗВОЛНИ в повечето случаи, арести на една част от хулиганите от друга част от хулиганите.
Проблемът тук е, че правната съдебна репресия, която се упражни върху повече от 150 човека за един ден, почива на един оцелял нормативен акт на комунистическата репресия - указа за борба с дребното хулиганство http://www.mvr.bg/NR/rdonlyres/3068EC14 ... 904_BG.pdf , който от една страна принципно изключва възможността официалните биячи да бъдат съдени за дребно хулиганство, а от друга страна позволява налагането от районния съд на наказание (някои ще кажат административно, но това не променя същността му) лишаване от свобода до 15 дни без право на обжалване пред по-горен съд, при положение, че европейската конвенция за защита правата на човека, според тълкуванието на съда в Страсбург, изисква при произнасянето на подобни наказания осигуряването на възможност на лицата за такова обжалване пред по-горен съд. Да не говорим, че по делата пред районния съд много от присъдите се произнасят единствено въз основа на свидетелски показания на участвали в погромите полицаи (между които и множество дребни хулигани, които по изложената по-горе причина не могат да бъдат преследвани и осъдени като такива).
Другото нещо, което доведе до пълното прераждане на силите на реда в сили на терора на следващия ден на протестите, 15.1.2009 г., беше налагането на задължителна проверка и снемане (записване) от полицията на самоличността на участниците в протестите чрез организирането на контролно-пропусквателни пунктове на подстъпите към площада на народното събрание http://mediapool.bg/show/?storyid=147879&srcpos=8 . Употребата на тази форма на следене на властта доведе до разбираем страх у потенциални участници от участие в протеста.
Резултатът като цяло беше, че протестът на 15.1.1.2009 г. се сви на една трета, и дори по-малко, от началния си обем на 14.1.2009 г. Днес, 16.1.2009 г. свиването вероятно ще е още по-голямо и може да се приеме като окончателно овладяване на протестната вълна.
Допустимо ли е всичко това в условията на демокрация ?