steffanny написа:Както стана ясно без следствие не можело..
Ами аз лично не достигам до този извод.
Не виждам, какво би се променило към по-добро, ако бъдат върнати правомощия на НСлС - в този и формат.
Искам, апропо, още сега, ясно да изразя плахата си надежда, че няма и тази тема да се изроди в мерене на ..., между съсловията. Колеги, ако ще я обръщате в тази плоскост, моля ви... има достатъчно други такива теми.
Но наистина, "връщането на правомощия", за мен не е нищо друго освен проявна форма на тоталната безпътица и безхаберие в политиката по вътрешната ни сигурност. Кажете, наистина, какво ще се промени към по-добро, ако се върнат престъпни състави за работа на НСлС ???
Май нищо. И то не защото там не работят професионалисти. Напротив. Само дето проблемът, е там, че ако ще и на НАСА да възложат работата по извършените престъпления, тя пак няма да върви, защото изначално е сбъркано взаимодействието между различните правоохранителни органи.
По мое мнение има няколко фактора, които ако не бъдат отстранени, няма да пребори престъпността нито НСлС, нито дознанието, нито ако ще сикрет сървис... Позволете ми да ги споделя, накратко, а ако смятате че не съм прав, ме поправете:
1.
Липсва екипен принцип на работа. За всеки, който някога е работил в правоохранителните органи е ясно, че
процесуалните действия по разследването (извършвани от следователи и дознатели),
в действитеност са само част, от един много по-голям и по-обемен процес на събиране и проверяване на ВСЯКАКВА информация и дирене, на изначални насоки за разкриване на обективната истина. В този смисъл, нарушена е връзката Разследващ орган - Оперативен работник.
2.
Два пъти се върши една и съща работа. С всички вредни последствия от това. А именно:
2.1. Този, който върши за втори път работата (следователя или дознателя), на практика никога не знае в пълен обем, това което е станало на предходния етап, защото няма лични възприятия за това, а чете само, онова което е записано в справки, обяснение и т.н и т.н...
2.2. Случват се сериозни разминавания между действята на оперативен апарат и разследващ орган, които опорочават или правят невъзможни определени процесуални действия.
2.3 Липсата на координация и вършенето 2 пъти на една и също нещо, алармира престъпниците и се унищожават всякакви годни доказателства.
3. По разкриването на дадено деяние, разследващият орган трябва да работи, бидейки в течение за всяка релевантна информация. Такава често се случва да постъпи или да бъде доловена в различни звена на МВР, случайно, без да е целенасовено търсена. За да има полза от това, обаче разследващият орган трябва да работи в НЕПОСРЕДТСВЕН досег с органите, способни да доловят и систематизират такива данни.
4. Освен,
това РАЗСЛЕДВАЩИЯ орган, би трябвало да ръководи оперативните мероприятия според нуждите на разследването, а не обратното. ТОВА ОБАЧЕ НЕ СЕ СЛУЧВА. Причините са различни за следствие и дознание.
4.1. Във случая със следствието, причината е, че често следователите се изживяват като феодали във кабинетите си и комуникират с органите по т. 3, само чрез писма. Те "изискват информация", нареждат и постановяват. Най-често утлимативния тон на постановленията гласи, напрактика следното: " Вие намерете извършителя, открийте доказателствата, пък ние после ще разследваме. Сиреч ще пренапишем Вашите изводи на наши бланки и ще преразпитаме свидетелите." Е, не се изгражда така екипен принцип. Съжалявам.
4.2. Що се отнася до дознателите. Тяхната е съвсем незавидна. След като изнесоха следствието извън МВР и опитните следователи, станаха "независими и несменяеми магистрати", напрактика министерството се обезкърви. Като дознатели постъпиха съвсем млади, образовани, но ТОТАЛНО НЕОПИТНИ хора. И най-лошото: тези хора няма от кого да се учат за да се превърната на свой ред в опитни разследващи органи. От тук и пълната невъзможност същите да ръководят дейността на ОР в насока ползотворна за осъществяване на разследването. Получи се, така че всъщност ОР се явява водещата фигура, а "разследващия орган" се преръща в машинописка.
В крайна сметка и в двата случая имаме неработещ модел. Следствието е твърде далеч от полицията за да осъщестява нещо друго, освен "кабинетно" разследване и по същество канцеларско-машинописна дейност + даване на ОЦУ (общи ценни указания) . Дознанието си е уж интегрирано в полицейскта система, но в този си вид, изградено предимно от млади хора с нулев опит, не може да има авторитета сред колегите си и да осъществява функциите си нормално, та крайния резултат е същия.