Мотиви:
Направените в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси предложения обхващат изменения в няколко основни аспекта:
Предвид покачването на пазарните цени на недвижимите имоти и изоставането на данъчните оценки от пазара на недвижимите имоти, което в редица случаи е предпоставка за злоупотреби и заобикаляне на данъчния закон, със законопроекта се предлага да бъдат увеличени данъчните оценки на недвижимите имоти. За тази цел е предложено коригиране на коефициентите за местоположениие по таблици № 3 и 4 от приложениие № 2 към закона. Тези коефициенти са с най-голяма тежест при определяне на данъчната оценка, тъй като отчитат местонахождението на имота – по категория и зона, това дали имотът е в строителни граници или извън тях, дали имотът е във вилна зона, а по отношение на производствените и селскостопанските имоти – дали те се намират в благоприятно или неблагоприятно положение от гледна точка на инфраструктурата. Вдигането на коефициентите за местоположение с 50% ще доведе до съответно увеличение на данъчната оценка на недвижимите имоти с 50%.
Във връзка с увеличаването на данъчните оценки на недвижимите имоти се предлага да се даде възможност на общинските съвети да запазят съществуваващата през 2008 г. данъчна тежест, като по отношение на данъка върху недвижимите имоти, данъка при дарение, данъка при придобиване на имущества по възмезден и безвъзмезден начин и данъка върху наследствата минималните и максималните размери се намаляват съответно, по такъв начин, че да се компенсира увеличаването на данъчните оценки. Например за данъка върху недвижимите имоти промилът се намалява, като размерите стават от 1 до 2 промила върху данъчната оценка на имота (в сравнение с 1,5 промила до 3 промила за 2008 г.).
Важна промяна в ЗМДТ, произтичаща от членството на България в Европейския съюз, е премахването на възможното дискриминиране в данъчното третиране на определени доходи според ЗМДТ. Европейската комисия стартира две процедури по нарушаване на европейското право срещу България, като твърди, че ЗМДТ третира по-неблагоприятно завещателни разпореждания, съответно дарения, извършени в полза на определени юридически лица, установени в други държави¬членки, в сравнение с тези, направени в полза на подобни български юридически лица. С оглед изравняване на данъчното третиране със законопроекта се предлага да се отменят спорните освобождавания от данък върху наследствата – за законно регистрираните вероизповедания в страната, за юридическите лица с нестопанска цел, определени за извършване на дейност в обществена полза и от данък при придобиване на имущества – за имуществата, придобити от българските здравни, образователни, културни и научни организации на бюджетна издръжка, както и даренията за юридически лица с нестопанска цел, които получават субсидии от централния бюджет, и юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, регистрирани в централния регистър.
Същевременно се предлага да се освободят от данък върху наследствата и данък при придобиване на имущества, наред с Българския Червен кръст, и организациите на Червения кръст, регистрирани в други държави членки, тъй като доказването на статута на лицето не би срещнало трудности, предвид качеството на Червения кръст като международна организация. Също така с оглед изравняване на режима за лицата, установени на територията на Общността, се предлага да бъдат освободени от данък даренията за лечение не само когато са в полза на български лица, но и когато са в полза на лица от държави членки.
Друга промяна е свързана с въвеждането на ефективен данък върху наследството – намалява се необлагаемият наследствен дял, над който ще се дължи данък върху наследството – от 250 000 лв. става 70 000 лв. Досегашният висок размер на наследствения дял на практика правеше наследствата необлагаеми.
Със законопроекта се изяснява и освобождаването от данък при придобиване на моторни превозни средства, внесени като нови. Към настоящия момент разпоредбата създава проблеми при практическото й прилагане, с оглед на което с проекта се предлага да бъдат освободени от облагане тези моторни превозни средства, които при придобиването им на територията на страната не са регистрирани за движение в страната.
Във връзка с гореизложените промени със законопроекта се предлагат и няколко преходни периода за 2009 г. В случай че към 1 януари 2009 г. определените през предходната година размери на данъка върху недвижимите имоти, данъка при дарение, данъка при придобиване на имущества по възмезден и безвъзмезден начин и данъка върху наследствата не отговарят на новите законови изисквания, със законопроекта се предлага в срок до 31 януари 2009 г. общинските съвети да определят нови размери в съответствие със закона. В случай че в този срок размерите на съответните данъци не бъдат приведени в законовите граници, за 2009 г. се прилагат минималните размери, определени в закона.
За 2009 г. се удължава срока за първата вноска за данъка върху недвижимите имоти, които трябва да се внесат в срок от 1 март до 30 април, като на предплатилите за цялата година в срока се прави отстъпка от 5 на сто. Този преходен период се налага с оглед промените в нормите за данъчна оценка на недвижимите имоти, които изискват технологично време за привеждане на програмния продукт в съответствие, изчисляване на задълженията за 2009 г., отпечатване и разпространяване на съобщенията за задълженията преди началния момент на плащане. Поради тези мотиви е предвидено също, че за 2009 г. общинският съвет определя таксата за битови отпадъци до 31 януари 2009 г. Когато общинският съвет не е взел решение, с което се определя размерът на таксата за битови отпадъци, от всеки длъжник се събира такса в размер на абсолютната стойност от предходната година.
Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси
- Дата и час: 03 Дек 2024, 22:03 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Законопроект за изменение и допълнение на ЗМДТ
|
|
1 мнение
• Страница 1 от 1
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
1 мнение
• Страница 1 от 1
Назад към Обсъждане на законопроекти
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 21 госта